Info Medical și Noutăți

Cum ne ajută telemedicina în lupta COVID-19

Written by Matt Henry, CMO | Dec 4, 2020 3:12:24 PM

Cu siguranță că vremurile pe care le trăim acum sunt unice, în cei 15 ani de telemedicină nu m-am mai întâlnit niciodată cu ceva asemănător. Prin prisma pacienților care folosesc telemedicina, putem vedea consecințele pandemiei COVID-19, atât din punct de vedere fizic, cât și psihic. Oamenii care se îmbolnăvesc se întreabă dacă au contractat noul coronavirus, sunt speriați și suferă de anxietate. Prin intermediul telefonului sau al laptopului, online sau video, lucrăm zilnic cu persoane care pe măsură ce își autoevaluează starea de sănătate sunt ghidați de medici, farmaciști și psihologi în efectuarea următorilor pași.

Cu toate că încă nu știm prea multe legat de ceea ce se va întâmpla în continuare în această pandemie, telemedicina demonstrează că este un instrument cheie în această luptă.

Să facem o scurtă trecere în revistă a istoriei telemedicinei.

Termenul „telemedicină” este un termen relativ nou pentru majoritatea dintre noi. Pe scurt, telemedicina este procesul de utilizare a tehnologiei digitale (telefon, video, mesagerie online) pentru a favoriza interacțiunile medicale care îmbunătățesc starea de sănătate a pacientului. Cu toții suntem de acord că telefonul mobil, nu mai reprezintă demult doar un dispozitiv pentru apelat, ci este un dispozitiv cu care putem face cumpărături online, efectua plăți și transferuri bancare, putem găsi diverse informații, trimite emailuri și multe altele. Să ne gândim pentru un moment că telefonul pe care îl aveți, are de 1 milion de ori mai multă memorie [1] și de 100.000 de ori puterea de procesare a computerului navei spațiale Apollo 11 [1], care a plasat oameni pe orbita lunară și i-a adus înapoi.

În ultimul deceniu, acest dispozitiv, devenit acum omniprezent, s-a transformat într-o “clinică” medicală și o primă linie în lupta împotriva COVID-19.

 

Aș dori să ofer trei exemple (sub protecția anonimatului), ale unor oameni care folosesc tehnologia de zi cu zi (smartphone, tabletă, laptop) pentru a utiliza serviciile de telemedicină în strânsă legătură această pandemie:

  1. Asia – Stephanie și soțul ei sunt misionari în Asia împreună cu cei trei copii adolescenți. Au fost afectați de răspândirea rapidă care a avut loc în Asia. Cu ajutorul tabletei, prin contul securizat, au reușit să adreseze întrebări și să primească răspunsuri de la medicii din Statele Unite. În acest fel, au fost eliminate neajunsurile care țin de diferențele de fus orar. Pe parcursul următoarelor săptămâni, Stephanie și soțul ei au reușit, cu ajutorul telemedicinei să înțeleagă mai bine complexitatea situației și să ia cele mai bune decizii pentru familia lor.
  2. Washington – Alex locuiește în Washington și monitorizează îndeaproape evoluția infecției încă de când s-a răspândit în Statele Unite. Zona în care se află el este una dintre primele zone afectate de noul coronavirus. Ca o măsură de precauție, Alex a început să lucreze de acasă. Când a început să se simtă rău, a apelat la serviciile de telemedicină pentru a primi sfaturi. A inițiat o primă consultație video, iar în decurs de 30 de minute, era în legătură directă cu un medic, cu ajutorul laptopului. Pe baza simptomelor descrise de Alex, medicul a stabilit că este vorba despre o răceală comună. Alex a păstrat legătura cu medicul prin intermediul mesageriei online, pentru a-l ajuta în tratarea simptomelor.
  3. New York – Vanessa lucrează și locuiește în New York. Merge cu metroul în fiecare zi. A început să se simtă rău și a sunat la numărul gratuit pentru o consultație, în timpul serviciului. În decurs de 40 de minute a intrat în legătură cu un medic. Medicul s-a folosit de protocoalele de triaj Covid-19 și a concluzionat că există posibilitatea ca Vanessa să fie infectată. A fost sfătuită să plece imediat de la locul de muncă, să se îndrepte spre cel mai apropiat loc unde poate fi testată și să rămână în carantină până la aflarea rezultatelor. Rezultatul Vanessei a fost pozitiv și a trecut în grija unui medic local, pentru gestionarea simptomelor, până la recuperarea totală. 

Pe măsură ce infecția cu noul coronavirus își urmează cursul, telemedicina este mai mult utilizată, așa cum este firesc. Indiferent de locul în care vă aflați, dispozitivele electronice pe care le folosiți reprezintă o linie directă către serviciile medicale. Practic, vin medicii la dumneavoastră. Luați în considerare aceste aspecte legate de modul unic în care telemedicina este poziționată în lupta împotriva COVID-19:

  • Triajul se poate realiza eficient înainte ca pacientul să meargă personal la o unitate medicală
  • Personalul medical neinfectat se poate ocupa de problemele de sănătate de rutină, evitând astfel expunerea la COVID-19
  • Pacienții din mediul rural și cei care se află în afara țării au o modalitate de a avea acces la servicii medicale
  • Medicii care folosesc telemedicina pot să își desfășoare activitatea în continuare, reducând expunerea la noul coronavirus
  • Monitorizarea continuă a pacienților este mult simplificată prin folosirea telefonului, video și mesagerie.

În timpul acestei pandemii istorice, telemedicina vine în sprijinul pacienților în luarea deciziilor legate de sănătate și prin folosirea eficientă a resurselor medicale. Completează cu succes consultația față în față dintre pacient și medic. Pe măsură ce întreg mapamondul luptă pentru a combate această infecție, trebuie să fim recunoscători pentru modalitățile în care tehnologia vine în sprijinul nostru. Însă trebuie să fim și mai recunoscători profesioniștilor din domeniul sănătății care în aceste momente dificile lucrează neobosit pentru binele pacienților lor.

[1] Graham Kendall. (2019, July 2nd) Your Mobile Phone vs. Apollo 11’s Guidance Computer.